Cesiunea este un termen legal care se refera la transferul unui drept sa a unei obligatii de la o persoana la alta. Este o practica comuna in domeniul afacerilor, in special in cazurile in care este necesara transferarea drepturilor sau obligatiilor intr-un contract.
In contractul de cesiune cel care transfera este numit cedent, in timp ce persoana care primeste dreptul sau obligatia se numeste cesionar.
Cesiunea este o practica comuna in domeniul financiar, fiind utilizata in colectarea datoriilor sau in alte tranzactii financiare in care transferul de drepturi sau obligatii este necesar.
La cesiune se poate apela si atunci cand se doreste modificarea structurii asociatiilor existenti de la infiintarea firmei, situatie in care suntem in prezenta unei
cesiuni de parti sociale.
Fiecare asociat are un numar de parti sociale. In functie de numarul de parti sociale pe care le detin asociatii pot fi majoritari, minoritari sau pot avea un numar egal. La societatea pe actiuni (SA) ele se numesc actiuni, iar in cazul societatii cu raspundere limitata (SRL) ele se numesc parti sociale.
Detinerea partilor sociale sau a actiunilor unei societati confera drepturi si obligatii asociatilor sau actionarilor, inclusiv dreptul de a participa la deciziile luate in cadrul adunarilor generale ale societatii si de a primi o parte din profitul pe care aceasta il realizeaza.
Fiecare parte sociala confera un drept de vot in cadrul adunarii generale. Cu cat un asociat detine mai multe, cu atat votul lui va cantari mai mult.
Astfel, prin cesiune se transfera partile sociale cu toate drepturile si obligatiile pe care acestea le incumba (dreptul de vot, dreptul de control / obligatia aprobarii situatiilor financiare).
Transferul partilor sociale se poate realiza catre persoane din interiorul societati, adica catre alti asociati, sau catre persoane din afara societatii. Transferul catre persoane din afara societatii trebuie aprobat de adunarea generala a asociatiilor, fiind nevoie de acordul asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social. Aceasta aprobare este necesara doar la SRL, nu si la SA.
Procedura de la Registrul Comertului, pentru a opera modificarile care se realizeaza in baza cesiunii, a fost simplificata. Potrivit Legii nr. 223/2020, cesiune de parti sociale catre persoane din afara societatii se face in mod direct, fiind eliminata conditia anterioara potrivit careia trebuia publicat in prealabil acest fapt in Monitorul Oficial al Romaniei pentru a da posibilitatea persoanelor interesate sa faca opozitie.
In prezent, fiind eliminata conditia publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, o cesiune de parti sociale se poate fi evidentiata in evidentele Registrului Comertului in 3 zile, iar procedura poate fi parcursa integral online.
In ce priveste documentatia, partile trebuie sa semneze contractul de cesiune, sa se adopte hotararea generala a asociatilor (AGA) prin care se aproba cesiunea catre persoane din afara societatii si sa se actualizeze actul constitutiv cu datele noului / noilor asociati. In situatia in care asociatul cel nou este numit si administrator, acesta trebuie sa dea declaratia si declaratia pe proprie raspundere din care rezulta indeplinirea conditiilor pentru exercitiul acestei functii. Totodata, in functie de numarul de parti sociale pe care il dobandeste, respectiv daca are mai mult de 25, atunci trebuie sa dea declaratia privind beneficiarii reali.
In situatia in care se doreste cooptarea unui nou asociat fara ca un altul sa iasa, atunci cesiunea nu este operatiunea potrivita, ci
majorarea de capital prin aducerea unui asociat nou. Asociatul se va alatura celor existenti si va contribui la capitalul social al firmei cu sumele proprii.
Daca cesiune se realizeaza la valoarea nominala, atunci nu se achita taxe, insa daca valoarea partilor sociale nu este reala si este subevaluata exista riscul ca in cazul unui eventual control al ANAF, inspectorii sa ajusteze valoarea la valoarea de piata.
Daca cesiune se realizeaza la o valoarea mai mare decat cea nominala, atunci trebuie achitate si taxele, dovada lor fiind solicitata de catre Registrul Comertului in procedura prin care sunt operate aceste modificari.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia <<